Fortsättning på burskynket

Jag måste tydligen ha pisken på mig för att göra klart. Men sakta men säkert är jag snart klar.
Ni minns tyghögen som var starten. Banden som jag saknade kom i brevlådan först i onsdags. 
Ingen tid för sömnad i veckan då kattungarna skulle få sin sista vaccination. Mondo och Niro blev också veterinärbesiktade utan anmärkning. Mondo flyttade i fredags och Niro flyttar på måndag. 
Taket och sidorna blev klara förra helgen. Nu var det bakstycket som skulle sys. Inte lätt med så lång päls.
Jag sydde en kanal av samma tyg som ska bli botten. Nu hoppas jag att gardinspiralen orkar hålla upp den tunga tyget.
Åter igen jag önskar jag hade en bur så man ser höjden var jag ska hänga snodden. Men nu får jag bara höfta och hoppas det blir bra.
Så klipper jag ut en skumgummi bit i måttet 60x75 cm med god hjälp av Iztor.
Skönt med inspektor :-)
Man får inte glömma höjden på skumgummit och ta med det i beräkningen när man klipper ut tyget.
Man kan antingen sy tyget som ett örngott att tyget går omlott. Men jag föredrar att sy med dragkedja. Tycker jag får mer koll på måtten. Sedan tycker jag att är lättare och snabbare att sy i en dragkedja. Det är här man använder bästa hjälpmedlet när man syr. Strykjärnet!
Man mäter ut sömsmånen ca 2 cm och stryker till en kant, lägger tyget kant i kant och nålar fast och syr. Lätt och snyggt.
Den passar! Fördelen att man lätt kan byta tyg och använda samma skumgummibotten till andra skynken. Så då var sidorna, botten och taket färdigt. Nu till min stora ångest!
Textilspraya tyget till toahänget! Nu fick det vara i sista försöket fungerar inte det nu så får jag tänka om.
Nervöst lyfter jag bort schablonen.
Ja.. Klart bästa försöket. Det får duga.
För att få skynket att  hänga riktigt snyggt stryker jag på Vlieselin för stadga.
Så nästa fråga hur ska jag pynt den?
Bara en tunn guldpasspoal eller guldbandet runt hela eller
bara kanterna? Det är nu man ropar på sonen för smakråd.
Det blev runt om och hängs upp med guldsnoddar.
Vilande inspektor. Håller reda på alla banden. Inte konstigt jag får trassla ut banden gång på gång.
Så här blev förhänget. Tanken var att spraya en större krona på förhänget men jag är lite missmodig på resultaten så det får duga så här.
Nu är jag stort sett klar. Bara frågan om jag ska göra sidogardiner och om tiden räcker till det?
 
Bilen ska packas för imorgon blir det att åka tidigt. Hämta Oscar hos fodervärden plocka upp kompisen Catarina. Som tur är det omställning till vintertid inatt så det blir"normal tid" man får gå upp.
Tack för ni hängt med så här långt. Blir det sidogardiner så får jag visa de med. Men nu behöver jag fixa allt annat runtomkring och om det blir tid över kanske jag sätter mig och syr igen.
 
 
 

Kommentera här: